מן העתונות

הלוואות ומימון

פתרונות מימון אלטרנטיביים


הלוואות הון סיכון - מכשיר שהפך פופולרי ומוכר גם בשוק הישראלי, ומהווה למעשה אלטרנטיבה הן למימון בנקאי והן למודל המוכר של קרנות הון הסיכון המשקיעות בחברה בתמורה למניות ("אקוויטי".) אחת הבעיות המוכרות של חברות צעירות היא שהן אינן עומדות בתנאי הסף לקבלת מימון בנקאי, משום שאין להן ההון העצמי הנדרש, היסטוריית אשראי ונכסים מספיקים להעמדת בטוחות לבנק. לעומת זאת, קרנות העוסקות בהלוואות הון סיכון פועלות תחת הנחות שונות מאלו של הבנקים ומוכנות להעמיד לחברות סטארט אפ הלוואות בתנאים שונים. הלוואה מסוג זה הינה הלוואה או קו אשראי שהינו המיר למניות בהתקיים תנאים מסויימים. בצורה זו, החברה יכולה "למשוך" מקו האשראי רק את הסכום הנדרש לה, וככל שהיא מחזירה את ההלוואה היא מוגנת מדילול של בעלי המניות הקיימים על ידי הקרן. מצד שני, המלווה נהנה מתשלומי ריבית סדירים, ובמקרה של אקזיט באופק יכול להמיר את ההלוואה למניות ולהנות מרווח גדול בהרבה ממלווה בנקאי.


פקטורינג - צורת מימון מוכרת המשמשת כמכשיר לגידור סיכונים בקרב חברות הסובלות מפער זמן גדול בין מתן שירותיהן או מכירת מוצריהן, לזמן התשלום של לקוחותיהן. הפקטור רוכש את החובות הפתוחים של החברה, מעניק לה מקדמה על חשבון תשלום עתידי שישלם החייב, בתמורה לתשלום עמלה וריבית. לאחרונה, אנו עדים לכך שחברות סטארט אפ רבות משתמשות בפקטורינג לא רק לצורך גידור סיכונים, אלא גם כתחליף להון סיכון לצרכי השקעה בגידול החברה. כך, למשל, השימוש בפקטורינג הופך פופולרי בקרב חברות תוכנה, אשר מוצריהן דורשים איפיון והתאמה לכל לקוח בנפרד וכתוצאה מכך,ישנו פער גדול בין זמן המכירה לקבלת התשלום, כאמור.


הפתרון הפנימי - פתרון נוסף, הינו קריאה לבעלי מניות קיימים להזרים מימון לחברה במס' דרכים . מהלך זה מאפשר לחברה לקבל מימון מבלי לפנות למשקיעים חדשים ומבלי להוציא הוצאות ניכרות על סבב הגיוס. מאידך, אפשר הפתרון לבעלי המניות לשמור על השקעתם. מאחר שכתבי האופציה ממומשים זמן רב טרם פקיעתם.


אזימוט מקשרת בין בעלי מניות בחברות ציבוריות לבין קרנות מחו"ל אשר מעמידות מימון בריבית מופחתת ממערכת הבנקאות, תוך 3 ימים בעבור המניות כבטוחה בלבד.